Ritz-Carlton Doha aiheutti minulle harmaita hiuksia ennen reissua. E-maileihin, joita lähettelin ennen reissua, ei vastattu. Pisti hieman nyppimään. Hotellia markkinoidaan aika pitkälti liikematkahotellina ja olimme menossa sinne perheenä yhdistetylle aurinko/kaupunki viikonloppureissulle. Yllättäen tästä hotellista muodostui ehkä ikimuistoisin hotellireissu, ainakin meidän pojalle. Ja tässä tapauksessa tyytyväinen lapsi = tyytyväiset vanhemmat. Normaalisti aloitan löpinät huonesisustuksesta, mutta nyt aloitankin palvelusta ja nimenomaan lasten palvelusta.
RITZ KIDS
Sisäänkirjautuessa hotellille, henkilökohtainen butler Kenneth tuli esittäytymään. Hän ja kaksi muuta ottivat pojan huomion heti alussa kysellen hänen lempisarjakuvahenkilöitä ja muita toiveita. Hotellin Ritz Kids konsepti toimi hyvin, vaikka kyseessä ei ollutkaan varsinainen lapsihotelli.
Ensimmäisen allaspäivän jälkeen hotellin pöydälle oli tuotu pojalle osoitettu kirje sekä keksejä ja karkkipurkki. Minulle oli tuotu ruusu. Huonepalvelusta tilatessa Kenneth yleensä aina kiikutti jotain pientä extraa pojalle (M&M karkkipussi tms.). Viimeisenä päivänä hän kyseli meidän päivän ohjelmaa ja pyysi odottamaan huoneessa neljän pintaan. Yhtäkkiä ovella oli Kenneth, kokki ja kaksi muuta henkilökuntaan kuuluvaa. Heillä oli mukanaan pojalle varta vasten tehty Mikki Hiiri kakku. Lisäksi lahjaksi tuotiin hotellin pehmolelu sekä tohvelit. Eivätkä vanhemmatkaan jääneet tyhjin käsin, sillä meille tuotiin kotiin viemisiksi kaksi isoa Ritz Carltonin kylpytakkia, tohvelit ja kassillinen Bulgarin kylpytuotteita. Oltiin hieman huuli pyöreänä kaikesta tavaramäärästä ja huomiosta (ja mietimme kuumeisesti mihin himskatin laukkuun me mahdutetaan nuo ylimääräiset tavarat).
Kun kysyin Kennethiltä miksi ihmeessä me ja poika saadaan näin paljon huomiota, hän kertoi meidän kohdelleen häntä heti kuin normaalia ihmistä, hymyjen kera (tätä ei kuulemma aina tapahdu, siis hymyjä ja ihmisenä kohtelua). Kannatti hymyillä ja jutella henkilökunnalle suomalaiseen, rehtiin tapaan.
HUONEET JA YLEISET TILAT
Olimme varanneet perushuoneen kolmeksi yöksi directrooms.comilta. Yksi yö kustansi meille 232 dollaria per yö ilman aamupalaa. Kyseessä on yksi Dohan vanhimmista viiden tähden hotelleista ja se kyllä näkyy hieman sekä huoneissa, että hotellin muissa tiloissa. Älkää käsittäkö väärin, hotelli on ehdottomasti kaikkien viiden tähden arvoinen, mutta itse rakennus ei välttämättä ole alueen kaunein. Huoneet tulevat kaipaamaan kunnon faceliftiä jossain vaiheessa.
Huone oli suuri, klassiseen hotellityyliin sisustettu ja siinä oli parveke ja kauniit näkymät merelle. Kylpyhuone noudatti huoneen tyyliä. Kylppärituotteet olivat laadukkaita (jopa minun nirsot hiukseni tykkäsivät shampoosta) ja pyyhkeet muhkeita. Huoneessa oli DVD, mikä on ainakin meidän perheelle tervetullut lisä myös lomalla sekä Nespressokeitin. Wifi maksoi 60 rialia per päivä. Nykypäivänä sitä odottaa, että Wifi kuuluu automaattisesti hintaan, mutta 60 rialia ei ollut kuitenkaan mikään riistohinta. Minibaarihinnat olivat juuri sellaisia, kuin Lähi-idän viiden tähden hotellissa voi kuvitella olevan eli kalliit.
Turndown palvelu toi meille aina ison kasan vettä iltaisin, sillä keitimme lapselle iltapuurot siitä. Huoneessa ei ollut vedenkeitintä, mutta se kiikutettiin meille heti, kun älysimme sitä pyytää.
RUOKAILUT JA HOTELLIALUE
Ostimme joka päivä aamiaisen erikseen, sillä se ei kuulunut hintaan. Aamiaishuone oli iso ja avara eikä siellä ollut koskaan liikaa porukkaa. Palvelu oli sujuvaa ja eri ruokia ainakin meidän makuun tarpeeksi. Erikoiskahvit maistuivat kuin kunnon baristan tekemiltä.
Lounastimme Flamingos allasravintolassa hampurilaiset lounaaksi. Olisin halunnut testata hotellin Porcini ravintolan, joka on rankattu Dohan parhaimmaksi italialaiseksi, mutta päädyimme huonepalveluun, jotta päivät eivät menneet liian pitkäksi perheen pienimmälle. Ruoka oli maukasta ja palvelu erinomaista. Yhtenä iltana kävimme drinksuilla hotellin Habanos baarissa, joka sattuu olemaan yksi niistä harvoista alkoholia tarjoavista baareista kaupungissa. Habanoksessa oli hämyinen tunnelma ja livemusiikkia.
Allasalue oli kaunis ja resorttimainen. Siellä tulikin vietettyä paljon aikaa. Olin yllättynyt, että liikematkailijoille luokittelemastani hotellista löytyi myös kiva lastenallas ja vesiliukumäki. Ainut pieni minus tuli siitä, ettei allasalueella pysty nauttimaan lomacocktaileja, pelkästään mocktaileja. Mutta tämähän ei ole hotellin vika vaan kansallinen rajoitus. Kylpylä hoitoineen olisi tietty myös löytynyt, mutta tekemistä Dohassa oli sen verran paljon kolmeksi yöksi, että jäi aikarajoitteen takia kokeilematta.
PALVELU
Palvelu oli hyvin henkilökohtaista. Oma butlerimme Kenneth ja koko hänen tiiminsä olivat kutsumusammateissaan. Hän kertoi meille aloittaneensa ihan perusduuneista hotelliketjuissa (juoksupoika), nousseensa pikkuhiljaa aina ylemmäs ja kertoi rakastavansa tämän hetkistä työtään butlerina. Tällaista tarinaa ja henkilön intohimoa omaa ammattinsa kohtaan on kiva kuunnella.
Dohassa tuli koettua myös ensimmäinen palohälytys keskellä yötä. Koko hotelli evakuoitiin ja vaikka olikin inhottava lähteä roudaamaan nukkuvaa lasta kahdeksan kerrosta portaita alas neljältä yöllä, hotelli toimi juuri niin kuin pitikin. Kiitoksena ymmärryksestä, yhden päivän aamiainen oli poistettu laskusta uloskirjautumisen yhteydessä.
Kaikki pienet huomion osoitukset tekivät tästä hotellikokemuksesta yhden parhaista tähän mennessä. Lisäksi hotellin kaikki perusasiat toimivat hyvin. Suunnitelmissa on testata ketjun hotelleja myös muissa maissa, kiitos Ritz Carlton Dohan, joka onnistui yli odotusten.
Plussat ja miinukset:
+ Tilavat klassiset perushuoneet
+ Henkilökohtainen, erinomainen palvelu
+ Kaunis allas-alue
+ Soveltuu hyvin myös lapsiperheelle
-Pitkä matka keskustaan ja taksien saaminen haastavaa
-Kommunikointi emailitse ennen reissua ei onnistunut
Leave a comment