Olen pienen lappilaiskaupungin kasvatti, mutta silti olen aina jostain kumman syystä viihtynyt suurkaupunkien hälinässä. Vaikka Rollo-city vekkuli kaupunki onkin, vei vuodet ensin Rovaniemeltä Helsinkiin, Helsingistä Tukholmaan, Dubaihin ja takaisin Helsinkiin. Suurkaupungissa asuminen on siis myös tuttua.

Kohteena Maailma ja Lähtöportti listasivat omat suurkaupunkisuosikkinsa ja aloin ihan mielenkiinnosta vertailemaan omia ajatuksiani parhaista suurkaupungeista, löytyisikö samoja fiiliksiä ja kaupunkeja? Kyllähän niitä löytyi, vähän eri järjestyksessä toki. Listatut kaupungit ovat sellaisia joihin toivoo pääsevänsä vielä uudestaan. Joissain on tullut käytyä vain kerran, toisissa lähemmäs kymmenen kertaa ja jossain myös asuttua. Joistakin reissuista on aikaa jo 15 vuotta, joten kuvien laatu ei välttämättä kohtaa ihan tätä päivää. Muistoja aika ei kuitenkaan ole haalistanut.

1. BANGKOK

Aaah Bangkok, tuo kaoottisuuden perikuva. Suurkaupunki, joka herättää tuntoja puolesta ja vastaan. Yleensä sitä joko vihataan tai rakastetaan. Me kuulumme jälkimmäiseen kategoriaan. Jo ensimmäinen kerta Bangkokissa vuonna 2005 vei sydämen. Olin unelmoinut Bangkokista jo vuosikausia ja vielä enemmän sen jälkeen, kun luin Tukholmassa opiskellessani paikallisesta Elle lehdestä kattavan matka-artikkelin.

Pakatessani muuttokuormaa takaisin Suomeen, repäisin sen artikkelin irti ja pari kuukautta muutosta olinkin jo Bangkokin sykkeessä kiertelemässä tuo repäisty artikkeli laukun pohjalla. Muun muassa sen aikainen paras jalkahierontapaikka Big C ostoskeskuksen alakerrassa sekä edesmennyt Suan Lumin Night Bazaar löytyivät tuon ryppyisen paperinivaskan sivuilta. Bangkokissa on se jälkeen tullut käytyä 7 kertaa ja mieli halaajaa takaisin. Hotelli-intoilijaa ei tietenkään haittaa myöskään Bangkokin huikea luksushotelli-ja ravintolatarjonta, herkullinen ruoka, edulliset hieronnat ja ihmisten ystävällisyys. Ja löysinpäs muuten laatikon pohjalta tuon nyt jo ryppyisen, paljon luetun artikkelin, joka silloin sai toimittaa matkaoppaan virkaa.

2. DUBAI

Kaikki mikä kiiltää on kultaa ja maailman suurta. Tämä valinta on kyllä täysin puolueellinen, koska kyseessä on vanha kotikaupunki, mutta meille Dubai jäi sydämeen. Dubai on kuin aasialaisten “Amerikka”, mahdollisuuksien maailma.

Itselle Dubaista tulee ensimmäisenä mieleen lämpö, aurinko, sumuiset aamut, jolloin ikkunasta ei nähnyt mitään, rukouskutsut pilatestunnille mennessä, herkulliset shawarmat, mahdollisuus ajaa rannalle viikonloppuisin ihaillen Burj al Arabin silhuettia ja Marinan valot omalta partsilta. Ja onhan se kaupunki nyt lasten kanssa ihan helmi. Kaupunki joka tarjoaa koko perheelle jotain. Dubaista on iso litania artikkeleita, jotka löytyvät yläpalkin kohteet-kohdasta.

3. HONG KONG

Se, että Hong Kong miellytti meitä, ei tullut yllätyksenä. Meitä kiehtoo aasialaiset, hieman kaoottiset kaupungit. Hong Kongissa oli sopivassa suhteessa sekä sitä kaoottisuutta, että myös puhtaampaa järjestelmällisyyttä. Asuimme puolet ajasta Mong Kokin alueella ja puolet Western Districtissä.

Kiertelimme Kowloonissa, kävimme nauttimassa Peakin näkymistä, jonne hurautimme lähes pystysuoraa rinnettä menevällä kaapelivaunulla, ajoimme bussilla Lantaulla ihastelemaan Big Buddhaa, huristelimme raitiovaunulla pitkin ja poikin ja söimme nakkeja puikoilla jossain hyvin paikallisessa ravintolassa (jopa coca cola oli siinä paikassa liian eksoottista). Hong Kong on tällä hetkellä ehdottomasti takaisin listalla ja hotelliksi haluttaisiin mieluiten tietty legendaarinen Peninsula, jossa kerkesimme edellisellä reissulla käydä vain drinksuilla yläkerran baarissa.

4. MADRID

Vaikka toinen perheen päistä onkin vankka Los Blancos fani, ei Madrid listalla johdu siitä. En tosin laita vastaan, jos mahdollisuus nähdä matsi ilmaantuu. Madridista ei ollut mitään ajatuksia sinne mennessä, ainoastaan se tärkein eli futismatsi. Kaupunki pääsi siis yllättämään positiivisesti. Asuimme keskellä kaupunkia, silloin Design Hotels-ketjuun kuuluneessa, mutta myöhemmin Iberostar-ketjulle siirtyneessä De Las Letras hotellissa Gran Vian varrella. Keskeinen paikka mahdollisti sen, että futismatsin lisäksi kiertelimme ilman minkäänlaista suunnitelmaa keskustan alueella.

Madridista jäi positiivisesti mieleen etenkin Pradon museo, jonka ilmaisjonon jatkeeksi sunnuntaina  sattumalta satuimme, Royal Palacen puutarha ja San Miguel kauppahalli. Näiden lisäksi kaikki tapaspaikat, joissa kävimme olivat nappisuorituksia. Valitettavasti en silloin kirjannut niitä ylös.. Madridiin voisin mennä milloin vaan uudestaan nauttimaan kauniista arkkitehtuurista, tapasbaareista ja mielellään myös löytää löytää jotain uutta vähän vilkkaimpien katujen ulkopuolelta.

5. SAN DIEGO

Jenkkireissulla asuimme neljä yötä San Diegossa, koska halusimme kokea jonkun ihan uuden, vähän erilaisen paikan Nykin, Las Vegasin ja Losin jälkeen. Oma isotätini hehkutti San Diegoa ja kertoi tykänneen asua siellä (asui myös mm. Losissa ja Las Vegasissa, joten vertailukohtaa löytyi). Huristelimme Vegasista San Diegoon ja siellä W hotelliin (joka sittemmin on siirtynyt Marriott Autograph Collection hotellien alle). Hotellilta pääsi näppärästi Little Italyyn, jossa kävimme iltaisin syömässä, ostoksille sekä iltareintoihin Gaslamp Quarterille. Etenkin tuo Little Italy viehätti meitä.

San Diegon valtteja on monipuolisuus. Downtownin alueella saa kokea perinteisempää suurkaupunkifiilistä, mutta Coronado Island ja Old Town tuovat aivan omat mausteensa kaupungin tarjontaan. Coronado beach on keikkunut monesti USAn paras biitsi listauksessa ja Old Town on täynnä meksikolaisvivahteita. Vaikka olimme reissussa tuolloin kaksin, veikkaan, että San Diego toimii loistavasti myös lasten kanssa, löytyyhän lähistöltä mm. San Diego Zoo ja Sealife. Omaksi lempipaikaksi muodostui kuitenkin La Jollan alue. Lottovoittoa ja eläkepäiviä odotellessa, juurikin siinä järjestyksessä.

6. HAVANNA

Eipä ole koskaan ollut niin hiljaista porukkaa kuin lentokenttäbussissa hotellille Havannassa. Jokainen matkailija oli nenä kiinni ikkunassa, vetämässä Havannafiilistä sisäänsä. Havanna on ollut ehkä sykähdyttävin kaupunkikokemus omassa erilaisuudessaan. Aika tuntui pysähtyneeltä. Asuimme Vedadon alueella legendaarisessa Nacional de Cuba hotellissa, joka jo itsessään oli täynnä historian havinaa. Havannassa yllätti upeat rakennukset, joista monet valitettavasti näyttivät pysyvän pystyssä vain pyhällä hengellä, vanhojen autojen runsaus (luulin skeptikkona, että ne pari vanhaa autoa on vaan napattu jokaiseen turistikuvaan) ja salsarytmien raikaaminen joka paikassa.

Havannasta jäi myös mieleen ihmisten jatkuva kerjääminen ja suoranainen kusetus (toki ymmärrettävää köyhyydestä johtuen) sekä huono ruoka. Meille ei sattunut koko reissulla yhtään hyvää ruokapaikkaa kohdilleen. Joku Havannassa jäi kuitenkin kaihertamaaan mieltä ja sinne on pakko päästä takaisin. Sitä ennen yritän saada miehen kiristettyä salsatunnille ja tutkin voiko viikon pärjätä pelkällä rommidieetillä, jos ruoka ei maistu?

7. MUSCAT

Muscat on ehkä vaatimattomimman näköinen suurkaupunki, sillä korkeat pilvenpiirtäjät loistavat poissaolollaan. Täältä on turha etsiä samanlaista shoppailuhurmosta tai bling blingiä kuin muista Lähi-idän suurkaupungeista. Muscatissa on perinteitä kunnioittavaa mystistä arabiaa. Hotellit sen sijaan voivat kilpailla minkä tahansa muun suurkaupungin kanssa, sen verta hyvä tarjonta viiden tähden hotelleja kaupungissa on. Uusia hotelleja nousee, mutta järkevässä tahdissa ja kaupungissa on kielto ylittää säädettyä rakennuskorkeutta (rakennusmääräys koskee ymmärtääkseni koko maata).

Muscattiin toivon meneväni joskus kahdestaan miehen kanssa, jolloin pääsisin vihdoin testaamaan The Chedi hotellin ja istuskelemaan rauhassa Cornichen ja Mutrah Soukin lähikujilla sijaitsevassa kahvilassa ihmettelemässä maailman menoa. Ajoittaisin lisäksi reissumme siten, että Muscatin “uudessa” oopperatalossa olisi joku mielenkiintoinen konsertti meneillään, se jäi viime kerralla kokematta.

8. NEW YORK

Tällainen listaus ei voi olla täydellinen ilman New Yorkia. Vaikka Nykki ei ihan lempisuurkaupungiksi pääsekään, on se silti ehdottomasti top kympissä. Me olemme käyneet Nykissä vain kerran, joka oli niin hirveää suhaamista paikasta toiseen, että askelmittarikin hajosi. Kaikessa hektisyydessään New York teki kuitenkin vaikutuksen. Tällä ensimmäisellä kerralla asuimme ihan keskellä Times Squarea, W Times Square hotellissa. Seuraavalla kerralla ottaisin ehdottomasti jonkin rauhallisemman, syrjäisemmän sijainnin, luultavammin jonkun (yli)hypetetyn TriBeCan, Sohon, Nohon tai West Villagen.

Kolmen yön reissulla kerkesimme nähdä vapauden patsaan ja Brooklyn bridgen risteilyllä, ihailla näkymiä Rockerfeller Centeristä, vierailla Momassa, shoppailla 5th Avenulla, käydä kävelyllä Central Parkissa, syödä 99 sentin pizzaa, sata bageliä ja double whopperin. Onneksi New Yorkiin pääsee suoralla lennolla, joten se ei toivottavasti jää yhden kerran ihmeeksi.

9. ATEENA

Kaoottinen, kuuma ja vähän likainen, melkein kuin Euroopan Bangkok, joten ei ihme, että Ateena vei sydämen. Ateenan reissusta on jo 12 vuotta, joten kaupunki on varmasti muuttunut varsinkin Kreikan kriisin puhjettua. Pidän silti nuo nostalgiset hyvät mielikuvat Ateenasta mielessäni. Emme asuneet tuolloin Ateenan keskustassa vaan Glyfadassa, Ateenan rivieralla. Olympialaiset oli juuri pidetty, joten kaikki infrastruktuuriin liittyvät positiiviset efektit olivat vielä koettavissa, kuten olympialaisiin valmistunut ratikkajuna, jolla pääsi näppärästi huristelemaan Glyfadasta keskustaan.

Tämän raitiovaunun avulla näimme myös sitä vähän syrjäisempää Ateenaa ja lempipaikaksi muodostuikin matkan varrella ollut pieni kaupunginosa, jossa vanhat ukkelit istuskelivat backgammonia pelaillen pienessä kafenionissa. Pysähdyimme monesti matkalla keskustaan tuohon kaupunginosaan ihan vain fiilistelemään. Kaupunginosan nimi on kadonnut johonkin mielen kätköihin, sillä Destination LOMAa ei silloin vielä ollut. Tässä huomaakin, kuinka matkablogi toimii myös omana päiväkirjana, muistuttamassa niistä kivoista paikoista.

10. MUSTA HEVONEN

Monessa suurkaupungissa on tullut käytyä ja tähän olisi voinut laittaa joukon jatkoksi jonkun niistä kivoista kaupungeista, kuten Wienin, Barcelonan, Milanon, Pariisin, Prahan tai vaikka Los Angelesin. Jätän kohdan kymppi kuitenkin täyttämättä, sillä en osaa valita jäljellä olevista parasta ja toivon, että parin vuoden sisään siihen iskee joku paikka oikein kunnolla. Mieli halaajaa Roomaan sekä pitkään unelmissa olleeseen Tokioon. Meidät tuntien, seuraava listalle pääsevä suurkaupunki on luultavasti kuuma, hieman sekainen ja ehkä Aasiaan päin viittaava, näistä me nähtävästi tykätään.

2 responses to “Suurkaupunkien 10 suosikkia”

1. Kävin Ateenassa viime vuonna ja siittä tuli suosikki. On vielä kaoottinen, kuuma ja likainen(grafiittia näky siellä sun täällä) mutta aivan ihana.

1. destinationloma Avatar
      destinationloma

Kiva kuulla, että joku muukin tykkää Ateenasta. Unelmoin uudesta visiitistä Ateenaan yhdistettynä muutamaan lähisaareen.