Valittaminen kannatti. Ja nyt en puhu naputtamisesta aviomiehelle vaan reklamoinnista, kun hotellin kanssa ei kaikki mennyt ensimmäisellä kerralla nappiin. Edellisellä Itävallan reissulla Small Luxury Hotel Bad Gasteinissa teki alkeellisia virheitä, joista mainitsin kirjallisesti. Hotellin johto toivoi uutta mahdollisuutta ja lähetti kolmen yön voucherin junior sviittiin puolihoidolla. Hintaa kyseisellä voucherilla oli yli 800 euroa, joten emme viitsineet jättää sitä käyttämättäkään. Hieman haastetta Bad Gastein kuitenkin sijaintinsa puolesta aiheutti, sillä halusimme suorat Finskin lennot ja mahdollisimman lyhyet siirtymiset autolla.

Loppuen lopuksi päädyimme kompromissien kompromisseihin ja otimme Finnairin lennot Milanoon ja jatkoimme siitä matkaa eteenpäin. Ah ihanuutta, kun silmäni huomasivat Finnair Plussan tarjouksen, jossa tarjottiin Euroopan lentojen upgradeja puolilla pisteillä. Tämähän tarkoitti sitä, että ottamalla molemmille upgradaukset pisteillä businekseen, saimme pojalle ihan oman paikan meidän keskeltä (kiitos tyhjän penkin busineksessä). Poitsu näemmä haistoi äidin ja isän halun syödä rauhassa ja nukahti lennolla juuri, kun makoisa lammaspaisti ja viinit saapuivat.

BERGAMO, ITALIA

Milanon lentokentältä otimme Aviksen farkku Focuksen alle (11 pv, 311€) ja lähdimme ajamaan läheiseen Bergamon kaupunkiin. Olimme ajatelleet, että parempi ajaa tunti pitkästä ajomatkasta, nukkua Bergamossa ja ajaa Bad Gasteiniin kunnolla levänneenä. Fiksu veto. Olin varannut yhdeksi yöksi La Corte Dei Capuccini bed&breakfast-paikan, joka osoittautui ihanaksi Lucan ja Lauran vetämäksi majataloksi. Majatalo on ehkä väärä sana kuvaamaan asuntoa, joka koostui yläkerran ullakolla olevasta makkarista, alakerran keittiö/olohuoneyhdistelmästä sekä kylppäristä. Juuri remontoitu asunto veti vertoja monelle 5* hotellille, mutta murto-osalla hinnasta (85€ per yö sisältäen autoparkin).

DSC_0166DSC_0165DSC_0163

Heitettyämme tavarat asunnolle suuntasimme lähellä olevaan Gennaro&Pia ravintolaan. Ravintolasta ei jäänyt muuta mieleen kuin olut, joka oli syntisen pieni. Viereisen gelaterian 3 lajin gelatot (choco, coco ja kinder jätskit*2,5€) ehkä lievensivät minun pettymystäni, koska miehen pizza oli parempi (ja josta se ritarillisesti antoi muutaman palan minulle) ja minä sain sen naurettavan pienen oluen.

Meillä oli tarkoitus lähteä ajamaan heti aamulla kohti Bad Gasteinia, mutta koska ilma oli ihanan aurinkoinen ja lämpöä 25, ajattelimme käydä pienellä kävelylenkillä ja jatkaa matkaa lounaan jälkeen. Kävelimme ihanan tunnelmallisen Bergamon alakaupungin läpi ja ihailimme hienoja villoja ja mahtavasti hoidettuja piha-alueita.

DSC_0183DSC_0179DSC_0494

Jossain vaiheessa saavuimme funicolare pysäkille. Kysäisimme josko vaunut voi ottaa kyytiin ja myöntävän vastauksen saatuamme ostimme runsaan euron maksavan 75 minuutin vaihtolipun. Funicolaresta tuli mieleen Hong Kongin Peakille menevä köysirataratikka, sillä nousu oli vähän samankaltainen. Ylhäältä paljastui Citta Alta eli Bergamon hyvin säilynyt vanha kaupunki. Runsaassa tunnissa kerkesimme käydä ihailemassa Santa Maria Maggiore kirkon, todistaa tyttöjen voittoa koululaisten köydenvedossa ja pussihyppelyssä sekä nauttia aamun latte macchiatot.

Lounaan jälkeen minua oikeasti harmitti lähteä Bergamosta kohti Itävaltaa. Olisin voinut jäädä sinne vaikka viikoksi. Harmitusta ei auttanut neljän tunnin ajo, jäätävän kylmä kesäilma Itävallassa (+11 astetta) ja myöhästyminen minuutilla autojunasta, joka vei Bad Gasteiniin Böcksteinista (hinta autojunalle 17€ per auto). Saapuessamme illalla Bad Gasteiniin, pilvet olivat niin matalalla, että niitä pystyi melkein koskettaan.

DSC_0212DSC_0191DSC_0192DSC_0202DSC_0201DSC_0418

BAD GASTEIN, ITÄVALTA

Gruner Baum hotelli näytti meille parastaan. Hotellin aamupalat ja illalliset hoidettiin mutkattomasti ja tyylillä. Lisäksi huoneeseen oli tuotu meille mikro pojan ruokien lämmittämistä varten, vaipanvaihtoalusta sekä vauvan amme (+L’occitanen elefanttipesusieni). Moni hotelli saisi ottaa mallia. Illallinen oli yleensä 4 ruokalajia pöytiin tarjoiltuina eli ei mitään buffet hässäkkää. Tulipahan maisteltua kaikkia Itävallan erikoisuuksia, joita ei muuten olisi tullut kokeiltua.

Illalla teimme kylpyvuorot hotellin spa:han. Nauttiessani löylyistä saunassa, vieressä istuva alaston mies päätti valottaa minulle saunomisen tapoja, korosti kuinka tämä sauna on nimenomaan suomalainen sauna ja miten suomalaiset kuulemma saunoo (kaverin äiti oli suomalainen ja hän oli saunonut kesät Valkeakoskella). Keskeytin hänet kohteliaasti sanomalla, että luulen tietäväni maamiesteni/naisteni hienoudet. Oli luullut minua britiksi.. Tämän jälkeen puheenaihe vaihtui mutkattomasti Valkeakoskeen ja jalkapalloon.

DSC_0224DSC_0404DSC_0248DSC_0232Bad Gastein mielletään yleensä talvimatkailukohteeksi, mutta minusta se oli viehättävämpi kesällä. Ensimmäisellä kerralla Bad Gasteinissa olimme reissussa maaliskuussa, jolloin otimme Stubnerkogelin kondoolihissin ylös Alpeille (35€ 2 henkilöä). Upea auringonpaiste rinnekahvilassa ja mahtavat maisemat olivat kyllä joka pennin arvoiset. Tällöin kävimme testaamassa myös 140 metriä pitkän riippusillan ja tutkailemassa Bad Gasteinin hienoa vesiputousta, joka laskeutuu keskelle kaupunkia.

GROSSLOCKNER

Toisena päivänä suuntasimme ehkä eniten odottamallemme reissulle, Grossglocknerin maisemareitille. Grossglocknerin autoilureitti on avoinna suurin piirtein toukokuusta lokakuuhun ja viime maaliskuun reissulla reitti jäi kokematta. Vaikka ilma ylhäällä oli kylmä, meitä hemmoteltiin auringonpaisteella ja huikeilla näkymillä (pääsy Grosslockner reitille 32€ per auto). Huonompi tuuri sen sijaan oli Edelweiss Spitzen pysähdyspaikalla, jossa bussilastillinen mummoja kerkesi ennen minua vessajonoon, yksi lukitsi itsensä yhteen kolmesta vapaasta vessasta ja hanoista tuli vain jääkylmää vettä.

DSC_0323DSC_0338DSC_0348DSC_0336DSC_0324Päästyämme takaisin Bad Gasteiniin, nautimme 26 asteen lämmöstä ja kävimme ihastelemassa kotieläimiä. Poika päätti osoittaa hyvää reissuhenkeä ja antoi vanhempien nauttia illallisesta rauhassa. Kurpitsakeitto, taimen ja jälkiruokana olleet paikalliset juustot maistuivat samalla, kun seurasimme hotellissa olleen hääporukan hilpeitä juhlia. To be continued..