Tukholma on helppo kohde lasten kanssa, jos kynnys lähteä merta edemmäs kalaan on korkealla. Lennot ovat yleensä kohtuuhinnoissa (itse maksoimme neljän hengen lennoista lokakuussa yhteensä 450€ Finnairilla) ja laivamatka on jo itsessään kokemus. Hotellit eivät ole halvimmasta päästä, mutta kohtuuhintaisia löytyy ympäri kaupunkia, jos malttaa tinkiä 5* vaatimuksesta.

Oltiin ensin ajateltu käydä Junibackenissa, mutta todettiin sen olevan liian lapsellinen meidän vanhemmalle pojalle (10-vuotiaalle). Pienemmille se varmasti sopii. Skansenin eläintarha päätettiin suosiolla jättää kesäreissulle. Vasa museota ja Vasa laivaa suositellaan lapsiperheille ja olimme ajatelleet sitä sunnuntain kohteeksi, mutta pojat eivät innostuneet ja päädyttiinkin vaan haahuilemaan yksi päivä kaupungilla. Käytiin Gallerian ostoskeskuksessa ja Sergel torilla kuuntelemassa rummuttavaa katusoittajaa. Gallerianista löytyy World of Toys-lelukauppa pienemmille ja esiteineille JDSportsia ja muita sporttikauppoja.

Näiden suosituimpien kohteiden sijaan keskityimme kolmeen kohteeseen, joita voi lämpimästi suositella lasten kanssa, jos aiemmin mainitut on jo testattu. Oheiset kohteet sopivat isolle ikäskaalalle taaperoista teineihin.

GRÖNA LUND

Gröna Lund oli oma suosikkini jo pienenä, sillä kävimme siellä aina sukuloinnin lomassa. Gröna Lundissa oli Halloween teema meidän reissuaikana lokakuussa, joten jouduin varaamaan liput jo etukäteen Suomesta. Liput maksettiin samantien, mutta ne olisi voinut vielä perua/siirtää 48 tuntia ennen käyntiä. Hintaa neljälle hengelle tuli 1510 kruunua ja siihen kuului kaksi jetpassia ja pääsy kaikkiin laitteisiin. Halloweenin lähettyville asettuvat päivät olivat suosittuja, sillä monet päivistä olivat jo lokakuun alussa loppuunmyyty.

Menimme porteille klo 10.15 (taksi hotellilta Gröna Lundiin maksoi 170kr St Eriksgatanilta). Vastassa oli syntisen pitkä jono, joka kuitenkin veti yllättävän hyvin ja sisällä taisimme olla jo 15 minuuttia myöhemmin. Jakaannuttiin siten, että mies meni isomman pojan kanssa ja minä pienemmän. Jossain vaiheessa lyöttäydyttiin yhteen ja mentiin viimeisiin laitteisiin yhdessä kaikki neljä. Jakaantuminen kannatti, sillä kerkesimme omassa aikaslotissamme klo 10.30-15.15 kiertää oheiset laitteet, yhteensä 17 laitetta. Koronan jälkeen näistä aikasloteista ei toivottavasti tarvitse välittää vaan saa kuljailla alueella niin kauan kuin haluaa.

• Spindelpigan
  • Veteranbilarna
  • Skeppet
  • Sekten

Takaisin tulo hotellille olikin sitten taas sarjassa ”voi hyvää päivää”. Hypättiin taksiin, joka laittoi mittarin päälle. Mittari alkoi 91 kruunusta ja 50 metrin jälkeen oli pyörähtänyt 180 kruunuun. Aloitettiin jumalaton valitus ja hypättiin pois taksista ilman maksamista. Olin katsonut, että kyseessä oli Stockholm Taxi, mutta tarkemmin katsottuna taksissa luki vain Stockholm. Tyypillinen Tukholman taksikusetus, kannattaa olla siis tarkkana. Loppuen lopuksi käveltiin Strandvägenille ja yritettiin ottaa bussi 67 Odenplanille. Kaikki bussit olivat täynnä ja ajoivat ohi, joten käveltiin Karlaplanille ja otettiin Tunnelbana. Meidän matka olisi maksanut varmaan 200€, jos emme olisi alkaneet rähiseen. Takaisintulo koetteli jalkoja ja hermoja. Onneksi Tunnelbanan käyttö ja pysäkit olivat tuttuja Tukholman asuinajoilta, muuten olisin voinut muuttua Halloween naamariksi.

VASAPARKEN JA VASASTAN

Asuin parisen vuotta Tukholmassa, mutta Vasastanin alue Odenplanin T-banaa  lukuunottamatta oli jäänyt ihan vieraaksi. Asuimme Elite Palace hotellissa St. Eriksgatanilla. Käveltiin tutkimaan aluetta ja päädyttiin Vasaparkeniin. Sieltä löytyi loistava puisto pojille purkaa energiaa. Isolta puistoalueelta löytyi mm. kiipeilyalue, perus leikkipuistotelineet liukumäkineen ja futiskenttä. Lisäksi puistosta löytyi pienet sählymaalit. Sählymailat sai lainaan kentän vierestä.

Vasastanissa oli puiston lisäksi monta muutakin hyvää puolta. Kohtuuhintaisia ravintoloita ja kahviloita oli joka nurkalla. Suositus mm. Ciao Ciao ravintolalle Vanadisplanilla, joka turistivetoisesta nimestä huolimatta tarjosi italialaisfiilistä ja herkulliset pastat. Hotellin läheltä (n. 500-700m) löytyi sekä St. Eriksgatanin, että Odeplanin tunnelbana-asemat. Ihan ydinkeskustaan oli parin kilometrin kävelymatka.

NATURHISTORISKA RIKSMUSEET JA COSMONOVA

Ruotsin sukulaiset olivat varanneet meille liput Cosmonovan näytökseen ja luonnonhistorialliseen museoon. Ei olisi ollut ensimmäinen valinta itsellä ja tuosta Cosmonovasta en ollut koskaan kuullutkaan. Kuulemma on suosittu lapsiperheiden keskuudessa ja etukäteisvaraus on suositeltava. Otimme bussin Odeplanilta suoraan museon eteen. Toinen vaihtoehto on ottaa Tunnelbana yliopistolle ja kävellä siitä muutama metri. Huomasin olevani töysin hoomoilasena, kun olin miettinyt lapsille tekemistä Tukholmasta. Viereisellä yliopiston kampusalueella olin lähes joka päivä asuinaikana, mutten ollut koskaan päätynyt Luonnonhistoriallisen museon porteille saakka, saati surffaillut lapsikohteita villeinä opiskeluvuosina.

Museo oli vähintään yhtä hyvä kuin luonnontieteellinen Helsingissä, jopa ehkä astetta parempi. Lasten mielestä parasta oli hengittävä dinosaurus (jep, luit oikein). Cosmonovassa pyörii useampia filmejä päivittäin. Meille oli varattu yli 3 vuotiaille suunnattu Turtle Odyssey, joka kertoi kilpikonnan selviytymisestä syntymästä isoksi. Filmi kesti 25 minuuttia. Cosmonova maksoi aikuiselta 130 kruunua ja lapselta 80 kruunua. Vähän isommille lapsille olisi ollut Asteroid Hunters ja Oceans filmipätkät.

Koronan syövereissä lokakuun Tukholman reissu tuntui taivaalliselta ja saatiin koko perhe kunnon reissumeininki päälle, vaikka tiedossa ei ollutkaan uintia, shortseissa hengailua ja jatkuvaa jätskin syöntiä. Tukholma toimi loistavasti korona-ajan matkakaipuuseen. Jotenkin osasi ottaa kaikista pikkujutuista ilon irti. Lapsetkin näyttivät nauttivan, sillä nuorempi ei meinannut lähteä takaisin kotiin ollenkaan.

2 responses to “Tukholma lasten kanssa”

1. Alkoipa ärsyttää ihan lukiessakin tuo taksikuskin huijausyritys. Epärehellisyys ja toisten huijaaminen on jotain, mitä en voi ymmärtää. Onneksi olitte tarkkoina ja huomasitte asian. Ja hyvä, että osasit äkkiseltään valita toisen reittivaihtoehdon.

1. Joo totta, olisi vaan pitänyt olla tarkempi itse ja tsekata se plakaatti siitä ylhäältä kunnolla, varsinkin, kun asuin aiemmin kaupungissa ja nämä taksihuijaukset olivat tiedossa. Tosin nälkä, väsy ja pari väsynyttä lasta mukana niin kaikki hoksottimet eivät välttämättä olleet terävimmillään.