Onneksi annoin Kreetalle toisen mahdollisuuden, vaikka skeptinen olinkin. Matka oli mitä onnistunein, hotellit hyviä ja näimme paljon hienoja paikkoja, vaikka matka tehtiinkin pienen nelikuisen vauvan ehdoilla. Ohessa parhaat palat saaren länsipuolelta.

KOURNAS JÄRVI JA KYLÄ

Kournas on Kreetan toiseksi suurin järvi ja kaunis sellainen onkin. Huristelimme skootterilla iltapäiväfrapelle Athitis tavernaan, josta oli hienot näkymät Kournas-järvelle. Kahvin jälkeen kävimme pikaisesti järvellä kastelemassa jalat. Uinti ei houkutellut, sillä olin kuullut jostain, että järvi kuhisee käärmeitä. 7 €:lla olisi saanut vuokrattua polkuveneen. Järvelle johtavalta kadulta löytyi matkamuistomyymälöitä ja muutama ravintola.

Jatkoimme järveltä kohti Kournasin kylää. Kylässä istahdimme limpparille kafenioon. Kahvila taisi olla melkein yhtä vanha kuin sen pitäjäkin. Kahvilan pitäjä ja hänen tuttavansa istuivat meidän vieressä ulkona ja toinen luki vanhalle herralle kreikkalaista sanomalehteä ääneen. Sisällä olevista kuvista kävi ilmi, että täällä on käyty ajankohtaisten asioiden pohdiskeluja ja väittelyitä vuosikausia. Kahvilan vastapäätä sijaitsi keramiikkamyymälä, josta lähti mukaan keramiikkakulhoja ja paikallista oliiviöljyä.

VUORISTOREITIT

Matkalla Elafonissiltä Falassarnan rannalle ajoimme läpi Innahorion kylien ja vuoriston. Pysähdyimme lounastamaan Sfinarin kylään viihtyisään perheravintolaan. Kylien läpi ajaessa olisi halunnut pysähtyä jokaiseen tutkailemaan verkkaista elämää.

Vuoristoreitti tarjosi upeita merellisiä maisemia. Toinen vuoristoreitti Georgioupolista käytiin ajamassa auringonnousun aikaan. Ei ollut ruuhkaa, mutta sitäkin tunnellisempaa.

KOLYMBARI

Pieni ja pittoreski Kolymbari, jossa vietimme lomamme ensimmäisen viikon. Kolymbarissa oli jotain ihanan aitoa, vaikka sieltä löytyi kaikki turistilomalle tarvittava. Monta herkullisen näköistä ravintolaa jäi testaamatta, joten tiedä häntä vaikka päätyisimme sinne uudestaankin. Kolymbarista voi lukea lisää aikaisemmin julkaistusta postauksesta Kolymbari, ihanan seesteinen

HANIAN VENETSIALAINEN SATAMA

Olkoonkin turisteja täynnä, mutta me pidimme Hanian venetsialaisesta satamasta. Istahdimme pienelle välipalalle ja odotin turistiriistohintoja, mutta yllätyimme positiivisesti, sillä saimme hyvän välipalan erittäin kohtuullisella hinnalla, mutta myös hyvällä palvelulla.

Kävelimme ihastelemaan aaltoja, jotka kastelivat kengät kävelykadulla ja poika seurasi mielenkiinnolla, kun paikalliset herrat kalastelivat mato-ongella.

IHMISET

Iro, ihana Iro Avra hotellin allasbaarissa. Viikon ajan kävin tilaamassa Irolta päivittäisen frappeni ja yritin terästää ruostunutta kreikkaani. Iro jaksoi höpöttää minulle kreikkaa ja oli otettu halustani oppia lisää.

Irolla oli ehkä räihnäisin vanha Nokian puhelin ja lupasin postata kuvan hänestä ja rikkinäisestä Nokian puhelimesta, josko joku Nokialla/HMDllä lukisi tämän jutun ja lahjoittaisi hänelle uuden. Viimeisenä lomapäivänä Iro antoi pienessä paketissa meille vanhan kreetalaisen pöytäliinan, joita hänen vanha äitinsä oli tehnyt. Iron lisäksi saimme hyvää palvelua ja lämmintä kreetalaista vieraanvaraisuutta useassa paikassa.