Jotain uutta, mielellään uusi maa, 4 yötä ja bueno olisi, jos saisi matkat ja tasokkaat hotellit alle tonnilla neljälle hengelle? Ajattelin ensin, että mission impossible, mutta eipäs ollutkaan. Pienin 6v ei ollut kokaan matkustanut isommalla laivalla, joten jo laiva oli hänelle uutta ja ihmeellistä. Kolme meistä ei ollut koskaan käynyt Latviassa ja kukaan meistä ei ollut käynyt aikaisemmin Pärnussa. Kaikille siis jotain uutta koettavaa. Pakkasimme matkalaukut autoon ja lähdimme puoli yhdentoista TallinkSilja Mystarilla kohti Tallinnaa. Menomatkalla ihastelimme freesiä Mystaria ja nautimme tasaisesta seilaamisesta kohti Tallinnaa.

Riika 3 yötä, mitä nähtävyyksiä kerkesimme nähdä?

Meidän tarkoitus ei ollut kiertää tuhatta eri nähtävyyttä ja tunkea päiviä täyteen ohjelmaa. Ei siis otettu stressiä nähtävyyksistä ja jätimme aikaa myös löhöilylle ja uimiselle. Olimme valinneet hotellin (Pullman Riga Old Town) vanhasta kaupungista, mikä helpotti siirtymisiä. Kerkesimme kuljailla Unescon maailmanperintökohdelistalle valitussa vanhassa kaupungissa kahtena päivänä. Ruutitornissa sijaitseva Riian sotamuseo oli hotellin lähellä, joten otimme sen ensimmäiseksi kohteeksi. Sisäänpääsy oli ilmainen ja ulkovaatteet sai jättää alakerran lukollisiin kaappeihin. Paljon poikia kiinnostavia juttuja, aika rankkojakin kuvia, mutta eniten mieleen jäi armeijan vaatteissa museoon tullut paikallinen vanha herra, joka itse oli varmaan palvellut sodassa (pienempi kysyi meiltä oliko kyseinen herra ihan oikea ukkeli vai kuuluiko museoon). Hotellin vieressä oli hienosti vanhaan tyyliin sisustettu kahvila V. Kuze, joka nimestä päätellen oli myös yhtä vanha kuin mihin sisustus viittasi. Pullat ja toastit maistuivat ranskalaista musiikkia kuunnellessa ja hintaa neljän hengen kahvittelulounaalle tuli vain 20 euroa.

Toisena päivänä lähdimme Raatihuoneenaukiolle katsomaan Mustapäiden taloa. Kuljaillessa ilman määränpäätä tuli vastaan myös Kolme Veljestä– nimellä kulkevat Riian vanhimpiin rakennuksiin kuuluvat kauniit rakennukset, kissatalo, Riian Linna, tuomiokirkko ja Ruotsinportti, joka sattui olemaan ihan parin mutkan takana hotellilta.

Pyhän Pietarin Kirkon näköaloja kehuttiin, joten maksoimme pääsyliput korkealle (aikuinen oli muistaakseni 9€ ja yli 7v lapsi 3€). Näköalat olivat hienot, hissimatka tosin vähän jännitti, sen verta ääntä ja rätinää se hissi piti. Pyhän Pietarin kirkossa harmitti ne useat plakaatit ja näyttelytaulut siellä täällä. Kirkko itsessään on hieno, mutta nuo nykyaikaiset kapistukset voisi viedä pois, vaikka siihen tuloaulaan. Roomalaiskatolisessa Our Lady of Sorrows kirkossa oli rauhallisempi ja kirkkomaisempi tunnelma.

Mitä muuta löytyi ympäristostä ja mitä mieltä kaupungista?

Toisena päivänä etsimme Lahdetään Taas-matkablogin innoittamana lasten leikkipuiston, joka löytyi nimellä Center Sport Playground. Saimme auton parkkiin puiston viereen (parkki puoleksitoista tunniksi maksoi 1.50€). Jos ilma ei olisi ollut hyytävän kylmä, pojat olisivat varmaan viihtyneet puistossa tuntikausia. Sieltä löytyi useammalle ikäluokalle tekemistä kiipeilypaikoista koris- ja futiskenttään. Myöhemmin iltapäivällä puisto alkoi täyttymään koululaisista, joten aamupäivä/alkuiltapäivä oli paras aika tutustua puistoon.

Sadan metrin päässä oli konditoria, jossa kävimme kahvittelemassa ja lämmittelemässä. Pullat maksoivat täällä 60-70 senttiä ja paikka oli selkeästi viereisen koulun koululaisten vakio välipysähdys ennen kotimatkaa. Ostoskeskuksista kerkesimme käydä Origossa sekä Riga Plazassa. Mukaan tarttui vähän vaatteita ja leluja, mutta mitään älytöntä hintaeroa en suomalaisiin ketjuliikkeisiin huomannut. Parhaat löydöt tarttuivat mukaan Nike Outletista Origo ostoskeskuksesta.

Riika oli näppärä kolmen yön kohde ja aika oli juuri sopiva. Joskus olisi kiva nähdä kaupunki kesällä, mutta kyllä kolme päivääkin riitti jonkinlaisen kuvan saamiseksi. Hintataso etenkin ruokailujen osalta oli positiivinen ”yllätys”, mutta palvelu tyypillistä itäblokin maille eli hidasta ja nyrpeää. Eniten ehkä kuitenkin yllätti kaupungin nuhjuisuus, jos ajoi yhtään vanhan kaupungin ja liikekeskustan ulkopuolelle, hienoja rakennuksia, mutta täynnä graffiteja. Tiet olivat myös huonossa kunnossa. Kaupungissa on kuitenkin huomattava potentiaali, joka odottaa vielä täyttä puhkeamistaan kukkaan.

Yö Rannahotellissa Pärnussa

Ajoimme Pärnuun Superalkon kautta, joka sijaitsee Latvian ja Viron rajalla. Kävimme samalla rajalla olevassa Hesburgerissa haukkaamassa nopeat eväät. Meillä ei ollut mikään superkiire, mutta halusimme ehtiä vielä illaksi uimaan Tervise Paradiis vesipuistoon. Parkkeerasimme Rannahotellin pihalle ja pääsimme samantien isoon perhehuoneeseen. Rannahotellista kävelimme pari minuuttia viereiseen Tervise Paradiis hotellille ja ihailimme samalla hyvin pidettyä ranta-aluetta.

Maksoimme 3 tunnin lipusta 45€ koko perheestä. Hinta oli alennettu viikonloppuhinnasta, sillä vuorijoki ei ollut käytössä. Ostimme lipun vain vesipuistoalueelle ja vuokrasimme myös pyyhkeet (3€ per pyyhe+7€ pantti). Vesipuistosta löytyy myös erillinen saunakeskus, mutta sauna-alue ei olisi kiinnostanut poikia kuitenkaan, joten olisi ollut kolikoiden hukkaan heittoa. Tervise Paradiisin vesipuisto oli yllättävän hyvä ja osa liukumäistä aika hurjia. Meille kävi tuuri, sillä puistossa oli suhteellisen rauhallista eikä mihinkään tarvinnut jonottaa. Kolme tuntia uintia teki tehtävänsä emmekä jaksaneet lähteä keskustaan illalliselle. Kävimme hakemassa autolla pizzat meille suositellusta Steffani pizzeriasta. Paljon melua tyhjästä sanoisin minä, mutta makuasioista on hankala kiistellä. Meidän perheestä 1/4 tykkäsi ja 3/4 ei. Joka tapauksessa pizzeria oli kuin ammuttu täyteen, joten toisille se maistuu.

Rannahotelli oli ollut omalla hotellien bucketlistalla, joten oli mukava ruksia sekin boksi, varsinkin, kun hintaa neljön hengen perhehuoneelle aamiaisineen tuli vain 124€. Katsoin viime kesänä hintoja, kun suunnittelimme kesävisiittiä ja tuolloin päivähinta huiteli 300-350 eurossa. Hotelli on restauroitu hienosti ja itse tykkäsin esillä olevasta taiteesta.

Huoneet olivat hyvinkin perus ja menevät enemmänkin sinne kolmeen tähteen kuin neljään. Aamiainen oli myös kolmea tähteä, suppea valikoima ja ruoat loppuivat koko ajan kesken. Minulle oli kehuttu hotellin aamupalaa, joten olikohan heillä suppeampi aamupala näin ei-sesonkina, mene ja tiedä. Rannahotellin ehdoton vahvuus on kuitenkin upea sijainti meren rannalla. Jos olisi ollut kesä, eikä jäätävä syymyrsky, olisin hilpaissut mereen uimaan. Pärnu vaikutti muutenkin kivalta, tänne voisin tulla uudestaan, mutta kesällä.

2 responses to “Via Baltica, Riika ja Pärnu syyslomalla”

1. Riika olisi todella kiinnostava kaupunki päästä joskus vierailemaan. Marika on siellä joskus marraskuussa käynyt eikä kaupunki näyttänyt silloin parhaita puoliaan. Olen häntä sinne yrittänyt houkutella uudestaan, mutta vielä ei ole onnistunut.

1. Riika on onneksi lähellä ja sinne on myös suhteellisen edullista lentää. Marraskuussa Riika ei varmaankaan näytä parhaita puoliaan, olisi joskus kiva päästä käymään siellä kesällä, jolloin voisi tehdä jokiristeilyn etc., mutta kelpasi nyt lokakuussa kaupunkikohteeksi paremman puutteessa.