KULKUNEUVO JA ASUMINEN

Päätimme tehdä yhdistetyn Turku-Naantali miniloman heti kesäkuun puolessa välissä loman alussa. Ajatuksena oli olla pari päivää kunnon hotellilomalla ilman tarvetta siivota ja laittaa ruokaa. Turusta ajoi näppärästi Naantaliin. Olimme varanneet yhdeksi yöksi deluxe-huoneen aamiaisella Naantali Spa hotellista. Hotellissa houkutteli uima-altaat ja juuri voitettu ”Suomen paras hotelli” status. Hotelli saisi meiltä korkeintaan kolme tähteä. Aamiainen oli ala-arvoinen, kylpylä aikansa elänyt ja palvelu vähän sinnepäin. Näppärintä oli kuitenkin sijainti Naantalissa, joten aamun jälkeen siirtymiseen ei mennyt paria minuuttia enempää. Vaikka kylpylä oli vanhempien mielestä aikansa elänyt, upposi se lapsiin. Turusta kulkee myös Muumibussi, joten asuminen Naantalin majapaikoissa ei ole välttämätön. Turun hotelleista Sokos Hotel Wiklund saa meiltä lämpimän suosituksen (hotelliarvion voit lukea tästä).

Olimme liikenteessä omalla autolla ja parkkeerasimme hotellin pihalle, josta joutui myös hotellin asiakkaat maksamaan (keskustahotellissa ymmärrän tämän, mutta en ison resortin kohdalla, jolla oma parkkialue ja piha). Ajoimme aamulla Naantalin keskustaan ja Muumipysäköinnin sijaan käytimme kaupungin omia parkkipaikkoja puiston vieressä. Kävelymatka ja hinta oli lähes sama (10-12€) kuin muumiparkissa, joka sijaitsee n. 2km itse Muumimaailman sisäänkäynniltä (muumibussi kulkee, joten ei tarvitse koko kahta kilometriä talsia).

LIPUT

Liput olisi pitänyt varata Muumimaailman omilta sivuilta etukäteen, koska korona. Päädyimme kuitenkin erilaiseen ratkaisuun. Otimme Finnair Plus asiakkaan tarjouksen, johon oli yhdistetty Naantalin Spa hotellin parvekkeellinen deluxe-huone aamiaisella sekä perhelippu Muumimaailmaan neljälle. Hintaa koko paketille jäi 298€, kun käytin siihen muutamat tuhannet  Finnair Plus pisteet. Itse lippuhinnat olisivat olleet 31€ per henkilö eli meidän perheeltä 124€. Hotellille jäi hintaa reilut 170€ mikä on ihan kohtuullinen neljälle aamiaisen kanssa. Aikaa ei tarvinnut varata etukäteen Muumimaailmasta näille lipuille. Liput eli rannekkeet sai sisäänkirjautumisen yhteydessä hotellilta (tosin meitä sisäänkirjannut henkilö meinasi unohtaa ne).

MUUMIMAAILMAN KOHTEET

Menimme Muumimaailman porteille heti aukeamisen aikaan. Jonoja ei ollut, tosin veikkaan tämän johtuneen koronakesästä ja siitä, että oltiin liikenteessä kesäkuun toisella viikolla. Aamu aloitettiin Pikku Myyn aamujumpalla, joka veti mukavasti väkeä Muumitalon eteen. Suosittelen lämpimästi lataamaan Muumimaailman oman appin kännykkään, sillä siitä pystyi hyvin seuraamaan sekä karttaa, että myös esityksiä. Teatteri Emman lavalla kävimme katsomassa Muumipeikko ja hukattu helmi näytelmän, Pikku Estradilla Hosulin Oivalluksen ja Telttaleirissä kuuntelemassa Nuuskamuikkusen lukeman satuhetken ruotsiksi.

Itse kohteista ykkönen oli tietysti Muumitalo, jonka portaissa käytiin pariin otteeseen. Uimahuoneesta ja Drontti Edvardista olisin odottanut enemmän. Toiseksi lempikohteeksi pojat nimesivät Hattivattien luolan ja Labyrintin. Aliisaan törmättiin Noidan talolla, jossa keiteltiin limalientä. Poliisitalolla oli tyhjää. Niiskun Keksintöpuistossa ja Paljasjalkapolulla pyörähdettiin nopeaa. Teimme myös kävelylenkin Nipsun kesämökille ja rannalle, jossa olisi voinut piipahtaa uimassa. Ajattelin ensin, että aika köykäiset kohteet, kun vertaa Disneylandeihin ja Legolandeihin, mutta yllättävän monta tuntia saimme kulumaan.

Kohokohta koko reissulle oli kuitenkin itse Muumihahmot, joista Pikku Myy veti shown. Nuuskamuikkunen otti kivasti kontaktia asiakkaisiin ja Aliisa jäi mieleen myös hyvästä hahmon hoidosta. Hahmot kiertelivät talon edustalla ja ympäri aluetta. Pienimmälle suurin juttu oli kuitenkin Nipsu ja hänelle annettu halaus kovan rohkeuden keräämisen jälkeen.

MURKINA JA PAKOLLISET OSTOKSET

Burger veti voiton yksimielisesti, kun vatsa huusi murkinaa. Tarjolla olisi ollut myös Mamman keittiö, Niiskun Perunatehdas ja Pizza ja Pasta. Hinnat olivat kohtuullisia. Mamman keittiössä oli tarjolla buffet, perunatehtaassa kierreranskalaisia nuggettien ja nakkien kera. Hattaraa, jätskiä, vohveleita ja kahvilaa oli myös tarjolla. Mitään supergourmetelämystä on turha odottaa.

Pienin oli jo edellisenä päivänä käynyt tutkimassa Naantalin keskustassa sijaitsevan Muumimyymälän ja saanut isän ylipuhuttua ostamaan Nuuskamuikkusen huuliharpun (kaikki ääntä päästävät laitteet pitäisi kieltää lailla autoreissuilla). Muumimaailmassa olevasta Nipsun Putiikista molemmat saivat valita haluamansa lelut ja ennen kotiin lähtöä molemmat saivat kokeilla onneaan Onnenpeleissä. Rahaa saa halutessaan menemään paljon, mutta niinhän se tuppaa olemaan kaikissa huvipuistoissa. Mielestäni tosin Muumimaailmassa pelkällä pääsylipulla saa kuitenkin hienon kokemuksen, eikä se hyvä kokemus tarvitse ylimääräisiä romppeita.

TEKISINKÖ JOTAIN TOISIN VAI OLIKO ONNISTUNUT REISSU?

Vaikka Muumimaailmasta ei tullut ihan niin siistiä fiilistä kuin esim. Disneylandista, oli reissu erittäin onnistunut. Olin tyytyväinen, että kävimme siellä juuri tänä kesänä, kun nuorin oli vähän päälle nelivuotias. Vanhempi 10v. tykkäsi myös, vaikka ikää olikin kertynyt enemmän kuin pikkuveljellä. Hän muisti hyvin oman käyntinsä täällä isovanhempien kanssa samanikäisenä kuin pikkuveli eli mahtavia muistoja tällaiset paikat luo. Meillä kaikki toimi hyvin, jonoja ei ollut, palvelu oli ystävällistä, joten eipä jää valittamista oikeastaan mistään. Itse alue on ihanan vehreä ja meille sattui kauniin aurinkoinen päivä. Ainut asia, joka jäi ihan pikkasen harmittamaan oli se, ettemme nähneet kovasta yrityksestä huolimatta Haisulia.

(Juttu julkaistu alunperin Rantapallon alla vuonna 2021)

2 responses to “Muumimaailma – Naantali”

1. Hmm.. yllättävää, että Naantali spa toimi niinkin huonosti. Ilmeisesti uudistuskin oli tehty jo ennen retkeänne? Itse en taida olla ikinä siellä käynyt, vaikka olen Turussa asunut 8-vuotta. On ollut kyllä mielessä, että mukava olisi käydä testaamassa, mutta ehkäpä kannattaa valita Kakola sen sijaan.

1. Kakolaa on kehuttu ja testaisin itsekin sen mielelläni. Olemme olleet Naantali Spa hotellissa myös lähes 20 v sitten viimeksi. Silloin kokemus oli huomattavasti tasokkaampi.